Het Lab van Studio Camera is een training gedurende vijf maanden met acht bijeenkomsten. Het programma bestaat onder andere uit een pitchtraining, speeddaten met relevante spelers uit het werkveld en peer-to-peer feedbacksessie aan de hand van de Das Arts Feedback methode. Daarnaast is er individuele begeleiding door een mentor uit het werkveld met relevante kennis en een stevig netwerk.
Maak hieronder kennis met de mentoren die de acht deelnemers van het Studio Camera Lab 2025 begeleiden.
> Mentor van Niels
Amos Mulder (1982) schept parallelle universa op het snijvlak van video, animatie en collage. Ze ontvouwen zich als lucide dromen, die naast een nostalgische sfeer altijd in meer of mindere mate de dreiging van chaos, entropie en zinsbegoocheling in zich dragen. Door het integreren van found footage, data en archiefmateriaal in zijn fictieve werelden, verkent hij de grenzen tussen werkelijkheid en illusie en onderzoekt de rol die waarneming, mythologie en cognitieve bias spelen bij het bepalen van die grenzen.
> Mentor van Thijs
Froukje Tan is filmregisseur, schrijver en storycoach. Ze regisseerde documentaires, korte films (ook animatie), televisiedrama’s en speelfilms zoals LINKS (2008), MIJN AVONTUREN DOOR V. SWCHWRM (2012) en KUNG FU LEEUW (2023). Haar werk gaat over identiteit, verbeeldingskracht en menselijke verbondenheid. Daarnaast maakt ze persoonlijke filmportretten waarin gewone mensen ruimte krijgen hun bijzondere verhaal te vertellen. Als coach begeleidt Froukje schrijvers, regisseurs en creatieve professionals bij het helder krijgen van hun verhaal én het versterken van hun authentieke stem. Momenteel werkt ze aan haar vierde speelfilm W AL K A W A Y, een filosofische thriller over identiteit, controle en de angst om jezelf te verliezen.
> Mentor van Susanne
Vanaf het moment dat Jeanine Cronie kon schrijven, schreef ze verhalen. Beeldend en met een kinderlijke blik. En nog steeds schrijft zij vanuit verwondering, met oog en oor voor detail. Via het opleidingstraject Kind en Kleur van het voormalige Mediafonds kreeg ze de kans zich om te scholen tot scenarioschrijver. Inmiddels heeft zij meerdere korte films, bekroonde series (zoals Saïd & Anna, Jesses Wereld, Evi & Co), kinderboeken en podcasts voor kinderen geschreven. Het afgelopen jaar won haar serie Saïd & Anna de Kidscreen Award in San Diego, de Podcast En ze noemden me...Dientje! de Dutch Podcast Award en werd zij genomineerd voor de Burny Bos Eigenwijs Prijs en de &Award. Op dit moment werkt ze aan haar speelfilmdebuut.
> Mentor van Lonneke
Jikke Lesterhuis (1997) is een Nederlandse kunstenaar die zich beweegt op het snijvlak van film en poppenspel. Ze geeft leven aan het levenloze: alledaagse objecten worden onder haar handen karakters die voelen, denken en verbinden. Ze houdt ervan om dingen (of mensen) in beweging te brengen - soms letterlijk. Haar werk is geworteld in nieuwsgierigheid, een constante drang om onbekend terrein te betreden en grenzen op te rekken. Voor Jikke vormen poppen een ideaal medium: ze zijn vertrouwd en toch vreemd, vrij van ego, en gevormd door het verhaal dat ze vertellen. Animatie bouwt daarop voort met werelden waarin het gewone buitengewoon wordt en niets zich aan de wetten van de realiteit hoeft te houden. Haar werk nodigt uit om met nieuwe ogen naar het alledaagse te kijken, alsof elk object, hoe klein ook, iets te zeggen heeft als je er écht naar luistert.
> Mentor van Jottum
Mees Peijnenburg (1989) studeerde aan het European Film College in Denemarken en studeerde in 2013 af aan de Nederlandse Filmacademie. Hij werd twee keer genomineerd voor een Kristallen Beer op de Berlinale, Filmfestival van Berlijn, voor zijn korte films A Hole in My Heart en Cowboys Janken Ook. De films reisden de hele wereld over naar talloze filmfestivals en wonnen meer dan 50 prijzen. In 2016 ontving hij de prestigieuze Dutch Directors' Guild Award voor A Hole in My Heart, die jaarlijks wordt uitgereikt voor de meest opmerkelijke regieprestatie van het jaar, en vertegenwoordigde Nederland bij de Academy Awards in hetzelfde jaar. Mees won twee Gouden Kalveren (bekend als Nederlandse Oscars) voor zijn film Geen Koningen in Ons Bloed. Zijn creatieve stijl experimenteert met verschillende narratieve vormen, waarbij hij een duidelijke visuele stijl behoudt. Mees' nieuwe film, A Family, is momenteel in postproductie.
> Mentor van Noor
Nicole Segers (1960) is documentair fotograaf. Ze werkt voornamelijk in langlopende projecten en exposeert in binnen- en buitenland. In haar werk zoekt ze naar hoe de geschiedenis en grote veranderingen impact hebben op het leven van mensen en verbeeldt ze de fragiele balans tussen transitie en continuïteit. Samen met schrijver en journalist Irene van der Linde publiceerde ze een trilogie over de grenzen van Europa: Het einde van Europa, ontmoetingen langs de nieuwe oostgrens (2004), Het veer van Istanbul, ontmoetingen langs de Bosporus (2010) en Bloed en honing, ontmoetingen op de grenzen van de Balkan (2020). Voor de open call van Studio Camera, FOTODOK en Beeld&Geluid maakte ze het cahier en de tentoonstelling Srebrenica, denkraam voor herinnering, te zien bij FOTODOK in Utrecht tot en met 14 september. Segers is eindexamendocent bij de Fotoacademie, geeft masterclasses en begeleidt projecten van fotografen in haar eigen coachingpraktijk.
> Mentor van Shenubian
Niki Padidar is regisseur en curator van IDFA’s Youth Competition. Haar debuut Ninnoc won zeven internationale prijzen, waaronder Berlinale. Haar tweede film All You See opende IDFA. Ze schreef het voorlichtingsboek Dokter Corrie geeft antwoord (10.000+ verkocht, 2e druk). Niki is gespecialiseerd in jeugd, geeft wereldwijd masterclasses over (jeugd)film, storytelling en unconscious bias, en wil met haar werk het publiek verrassen en aan het denken zetten. Geboren in Teheran, studeerde ze fotografie in New York, volgde de Rietveld Academie en behaalde haar master Jeugd & media en Beeldvorming (UvA).
> Mentor van Naomi
Robert-Jonathan Koeyers (Curaçao, 1992) is een multidisciplinair kunstenaar en filmmaker. Na het ontvangen van een Wildcard van het Nederlands Filmfonds voor zijn afstudeerfilm, begon hij met het schrijven en regisseren van zijn geanimeerde debuutkortfilm "It’s Nice Here", die in 2022 in wereldpremière ging tijdens de Semaine de La Critique in Cannes. Door de jaren heen maakt Robert-Jonathan gebruik van film, fotografie, animatie, muziek en andere mediums om zijn verhalen om te zetten in diep persoonlijke projecten waarin hij probeert te ontrafelen hoe zijn Zwartheid hem gevormd heeft tot de persoon die hij is. In zijn werk streeft hij ernaar om nieuwe vertelvormen te vinden waarin de geleefde ervaringen van Zwarte mensen centraal staan en onderzoekt hij hoe deze op een zachte en kwetsbare manier verteld kunnen worden. Robert-Jonathan is gevestigd in Rotterdam waar hij, naast animatieregisseur en filmmaker, ook werkzaam is als docent aan de Willem de Kooning Academie.